close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הפרעת קשב וריכוז והומאופתיה

מערכת שורשג תשרי, תשפ02/10/2019

עד כה נערכו כמה מחקרים שבדקו את השפעת התרופה ההומיאופתיות כטיפול יעיל בהפרעת קשב וריכוז בילדים, אך העדויות אינן חד משמעיות

תגיות:
לא מעט משפחות מתמודדות עם ילדים המפגינים תסמינים של הפרעות קשב וריכוז ומחפשות דרכים אלטרנטיביות לעזור לילדיהם להתנהל בחיים ביתר קלות, למרות ההפרעה. בתהליך החיפוש בודקות המשפחות כמה מהגישות האלטרנטיביות או המשלימות שניתן למצוא באתרי האינטרנט ובחנויות הפארם והמזון הטבעי, כולל תכשירים הומיאופתיים ספציפיים שאמורים לסייע לילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

תכשירים הומאופתיים אלה נקראים ׳רמדיות׳. והשאלה הנשאלת היא: האם הרמדיות הללו הן הבחירה הטובה ביותר, והאם הן עומדות במבחן המחקר? עד כה נערכו כמה מחקרים שבדקו את השפעת התרופה ההומיאופתיות כטיפול יעיל
בהפרעת קשב וריכוז בילדים, אך העדויות אינן חד משמעיות.

על הפרעת קשב וריכוז
הפרעת קשב וריכוז היא שילוב בין הפרעת קשב (מבחינת הקליטה החזותית, השמיעתית או ההתמצאות) לבין היפראקטיביות / אימפולסיביות או פסיביות. קיימים שישה תסמינים או יותר המשמשים כקריטריונים אבחוניים עבור הפרעה זו, והם קשורים לחוסר תשומת לב, ולהיפראקטיביות / אימפולסיביות, או לשניהם.
הפרעת קשב וריכוז היא אחת ההפרעות הנפוצות ביותר בילדות, והיא מופיעה אצל 3%-5% מהילדים. טיפולים רפואיים שכיחים הם תרופות ממריצות הנמצאות תחת הכותרת של ״תרופות נרקוטיות״.
הורים שלא רוצים שהילד שלהם ישתמש בתרופות שכאלה, מחפשים אלטרנטיביות הומאופתיות.
איך אוכל לזהות אם הילד שלי סובל מהפרעת קשב וריכוז?
קיימים כמה תסמינים בולטים שעלולים לנבוע מהפרעת קשב וריכוז, כגון:
- הילד מתקשה לבצע הוראות
- הילד מפגין חוסר יכולת לשמור על מיקוד בלימודים, בפעילויות או במשחקים בבית הספר ובבית.
- הילד נוטה להניח לא במקום או לאבד דברים הנדרשים לו ללימודים או לפעילויות בבית ובבית הספר.
- הילד נראה כאילו אינו מקשיב.
- הילד לא מסוגל להעניק תשומת לב מספקת לפרטים.
- הילד לא מאורגן, מתקשה לתכנן דברים קדימה ולבצע משימות.
- הילד שוכח דברים, דעתו מוסחת על נקלה, לא מצליח לעקוב אחר דברים.

מהי הומאופתיה?
ההומאופתיה פותחה לראשונה בגרמניה לפני למעלה ממאתיים שנה. גישה זו מבוססת על שני רעיונות עיקריים:
- דומה מרפא דומה
- חוק המינון המינימלי
מה פירושם של רעיונות אלה?
אם ידוע כי חומר מסוים גורם לתסמינים מסוימים אצל הילד, אזי חומר זה יכול לטפל בתסמינים האלה, כאשר הרמדיה כוללת את הכמות המזערית והמדוללת ביותר האפשרית של חומר זה.
החומרים המשמשים את הרופא ההומאופת כוללים:
- צמחי מרפא
- מזונות נפוצים
- מינרלים
- חומרים שמקורם בבעלי חיים
צמחי מרפא רבים משמשים כתרופות עממיות, או שהוכח כי כאשר צמחים אלה מדוללים, הם יכולים לשמש כתכשיר רפואי. יחד עם זאת, תהליך הדילול, המאפיין את התוצר הסופי של רמדיה ההומאופתית, מותיר מעט מאוד מהחומר הפעיל.

מטרת הרופא ההומאופת
אם ילדיכם עבר אבחון קשב וריכוז, בוודאי תרצו להבטיח שהרופא ההומאופת יחפש לילדכם את התרופה הספציפית התואמת במדויק את הסימפטומים האישיים שלו, ולא להשתמש בסתם תרופה הומאופתית שקניתם בפארם.

מכיוון שתהליך התאמת התרופה תלוי בתצפיות מדויקות שמבוצעות על ידי ההורים ואפילו הגננת או המורה, שלב הטיפול הראשוני מאופיין לעתים קרובות בשימוש בתרופות שונות, עד להשגת התגובה המיטבית.

היעילות של ההומאופתיה, שבה כבר לא ניתן לעקוב אחר החומר הפעיל עקב רמת הדילול הגבוהה שלו, עדיין שנויה במחלוקת.
ההומאופתיה צברה במהלך השנים פופולריות רבה בעיקר בארצות הברית, אבל היא לא משמשת לעתים קרובות את אנשי המקצוע בתחום הרפואה הקונבנציונלית ונחשבת לגישת ריפוי אלטרנטיבית.

אתרי אינטרנט שונים מתארים רמדיות ספציפיות כתרופות שימושיות לטיפול אלטרנטיבי או כתרופות משלימות בתהליך ניהול הפרעת הקשב והריכוז.

בכל מקרה, עדיף להשתמש ברמדיה הומאופתית שהותאמה אישית לילד שלכם על ידי הרופא, מאשר במוצרים ורמדיות הומאופתיות שהוכנו באופן מסחרי וטוענים לשיפור תסמיני הפרעת הקשב והריכוז.

השפעות חיוביות
השפעות חיוביות של הרמדיה ההומאופתית על תסמינים על הפרעת קשב וריכוז, נצפו בכמה מחקרים, כמו המחקר שנערך ב-2005 וניסה להשיג עדויות מדעיות ליעילות ההומיאופתיה כטיפול בהפרעות קשב וריכוז. בסך הכל בדק המחקר 83 ילדים בגילאים 16-6 עם הפרעות קשב וריכוז.

הנבדקים חולקו לשתי קבוצות, חלקם קיבלו פלסבו, ו-62 ילדים טופלו ברמדיה הומיאופתית שנקבעה לכל ילד באופן פרטני.
62 מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז השיגו שיפור של 50% לפי המדד העולמי של מדדConners’ Global Index (CGI).
הניסוי מצביע על עדויות מדעיות ליעילותה של ההומאופתיה בטיפול בהפרעת קשב וריכוז, במיוחד בתחומי התפקודים ההתנהגותיים והקוגניטיביים.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה